5 tips uit onze podcast over ondernemen

11 augustus 2023

De vierde podcastreeks van Zeg es notaris staat volledig in het teken van ondernemen. Notarissen, maar ook experten en ondernemers bespreken met onze host Mark Heyninck tal van relevante vragen die ondernemers en ondernemers in spe wakker houden. Notaris.be selecteerde de vijf interessantste tips uit de reeks!

 

1. ‘Denk aan de verklaring van onbeslagbaarheid van de gezinswoning’ (notaris Carol Bohyn, Aflevering 1. Tips voor starters)

“Ik denk dat je maar goed kan ondernemen als je dat met een gerust gemoed kan doen. Als je weet dat je bepaalde dingen toch onder controle zal hebben, als er iets fout gaat. Eén essentieel aspect is je woning. Een minder gekende akte, maar een zeer belangrijke, is de verklaring van onbeslagbaarheid van de gezinswoning. Die akte zorgt ervoor dat een eenmanszaak, maar ook een bestuurder van een vennootschap, de garantie krijgt dat zijn gezinswoning niet in beslag zal genomen worden als het financieel slecht gaat. Superbelangrijke akte, maar helaas niet altijd gekend bij ondernemers.”

2. ‘Zorg dat je bedrijf overzichtelijk is wanneer je aan de overdracht ervan wil nadenken’ (architect Filip Cnockaert, Aflevering 2. De opvolging van je bedrijf regelen)

“Wij hebben het Voka Familio traject gevolgd. Tijdens dit traject volg je een tiental sessies waarbij je - samen met je gezinsleden - een aantal issues binnen bedrijven bespreekt met experten. Uit wat bestaat een bedrijf? Wat is omzet? Hoe zit het met de personeelskosten? De uiteindelijke bedoeling is dat je als bedrijfsleider weet hoe een bedrijf in elkaar zit en waar je naartoe wilt. Hetgeen mij sterk is bijgebleven is dat je moet zorgen dat je bedrijf op orde staat wanneer je het wil overlaten. Zorg dat het duidelijk en overzichtelijk is. Bij ons was dat dus totaal niet het geval. Ik wist niet eens wat mijn omzet was. Het bedrijf was niet klaar om overgenomen te worden, dat heb ik nu door. Dus een duidelijke boodschap: zorg dat alles proper staat voor de overnemer.”

3. ‘Zelfs met een vennootschap is het belangrijk dat de ondernemer de muur tussen zijn bedrijfsvermogen en zijn privé-vermogen niet zelf gaat afbreken’ (Dyzo adviseur, Nadine Bollen, Aflevering 3. Wat als je bedrijf zich in moeilijkheden bevindt?)

“Bij een vennootschap is het vermogen van het bedrijf afgescheiden van het vermogen van de ondernemer zelf, maar je moet de muur tussen de twee wel zelf niet beginnen afbreken… We zien bijvoorbeeld regelmatig dat mensen de bankkaart gebruiken van de vennootschap om boodschappen te gaan doen… Die mensen zijn eigenlijk schulden ten opzichte van de vennootschap aan het opbouwen. Als het fout loopt, moeten ze die ooit wel terugbetalen. Nog iets anders: als kredieten worden aangegaan door het bedrijf, dan vraagt de bank waarborgen om dat krediet te kunnen dekken. Vaak tekenen mensen dan persoonlijk borg voor dat krediet. Als de vennootschap failliet gaat, zal de bank de borg gaan aanspreken om dat krediet verder af te betalen. In zo’n geval is je privé-vermogen dan toch niet zo beschermd. Wij zien dan af en toe wel eens dat niet alleen het bedrijf failliet gaat, maar de persoon zelf achter het bedrijf die financiële lasten ook niet kan dragen. Is er dan een privé-woning en geen verklaring van onbeslagbaarheid van de gezinswoning, dan kan er beslag genomen worden op de woning, met alle dramatische gevolgen van dien. De verklaring van onbeslagbaarheid is inderdaad veel te weinig gekend bij ondernemers.”

4. “De verplichte statutenwijziging die moet gebeuren voor 1 januari moet je niet alleen zien als een verplichting, maar ook als opportuniteit om je bedrijf van dichterbij te bekijken” (notaris Ingmar De Kegel, Aflevering 4. Het belang van goede statuten

“We kunnen van de nood een deugd maken. Met een statutenwijziging kan je je statuten actualiseren en aanpassen aan de wetgeving, maar je kan ook meer op maat gaan werken. Het is een verplichting, dat klopt. En wat verplicht is, dat doen we meestal niet zo graag (lacht), maar we kunnen het wel positief bekijken. Het biedt opportuniteiten, vooral als je naar de toekomst kijkt van het bedrijf. Hoe zit het met de overname? Of hoe zit het als je eventueel wil stoppen? Ook interessant voor de oude BVBA’s: de BV is kapitaalloos geworden. Bij een statutenwijziging kan je dat onbeschikbaar stukje kapitaal die geblokkeerd staat in je vennootschap, opnieuw vrijmaken en uitkeren aan de aandeelhouders. Nu, ook hier moet je goed aftoetsen of dat je dat wilt. Het ontvangen van geld uit je vennootschap is een voordeel, maar in sommige gevallen kan het juist beter zijn om wat kapitaal in je vennootschap te houden.”

5. “Maak gebruik van digitale tools die je als ondernemer helpen” (Jan Sap, CEO van Fednot en Patrick Deleu, raadslid van het ITAA,  Aflevering 5. Digitaal ondernemen)

“Het notariaat heeft de laatste jaren serieus ingezet op digitalisering. Zo hebben we vandaag Manage My Business waarbij ondernemers zelf online aan de slag kunnen gaan om hun vennootschap op te richten, hun statuten te wijzigen of hun bedrijf te ontbinden. Daarnaast heeft het notariaat ook een digitale kluis ontwikkeld voor de burger, Izimi. Dit is niet alleen interessant voor ondernemers, maar eigenlijk voor elke burger. Je kan Izimi gewoon downloaden op je smartphone en al je belangrijke documenten uploaden. Het idee is dat je al deze documenten enkel toegankelijk en zichtbaar zijn voor jou als individuele burger. Je kan deze documenten vervolgens in alle veiligheid delen met wie je wil. Bovendien voorziet Izimi ook in een toegang tot de notariële aktenbank (NABAN). Via Izimi kan je zo je eigen persoonlijke notariële akten raadplegen. Die kan je vervolgens ook uploaden in je digitale kluis. Zo ontsluit je al je persoonlijke documenten op één plaats.”

“We hebben samen met de notarissen ook eStox ontwikkeld, het elektronisch effectenregister waarbij wat in de statuten staat over de stemrechten en de verschillende aandeelhouders wordt ingeschreven. eStox is bijzonder belangrijk geworden vandaag. Het is gedaan met papieren boeken. Iedereen weet waar hij de informatie moet terugvinden. Ook niet onbelangrijk: met eStox kan een onderneming automatisch voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen, zoals het houden van een UBO-register, net zoals de jaarlijkse bevestiging ervan. De digitale tools zijn een krachtig middel om het overzicht te houden.”

Beluister de podcast op Spotify. Liever met beeld? Dan kan je terecht op ons YouTube-kanaal.

Bron: Fednot