Mijn ouder of mijn partner sterft. Wat met de lening, de huur en de andere kosten?

4 juni 2018

Overeenkomsten van een overleden persoon beëindigen niet zomaar door overlijden. De erfgenamen komen in de plaats van de overledene.

Deze situatie kan vermeden worden als de huurovereenkomst een clausule bevat die de overeenkomst laat beëindigen door overlijden van de huurder. Er kan ook een clausule gebruikt worden ten voordele van de erfgenamen waarbij er een verkorte opzeggingstermijn bestaat. Zonder clausule wijzigt de huurovereenkomst niet en kunnen de partijen enkel gebruik maken van de wettelijke opzeggingstermijnen. De moeilijkheid bestaat in de meeste gevallen voor de verhuurder die de erfgenamen moet kunnen opsporen.

Wat lopende leningen betreft, kunnen de erfgenamen beschermd worden door een schuldsaldoverzekering. Daarbij zal een verzekeraar, tegen betaling van premies, de garantie geven dat hij, en niet de erfgenamen, bij overlijden de lening zal afbetalen. Op die manier moeten de erfgenamen niet opdraaien voor de lening.

Als erfgenaam of partner zal je ook de telefoon-, gas-, en elektriciteitscentrale op de hoogte moeten brengen van het overlijden. Bij het lokaal postkantoor van de overledene kan je vragen dat zijn briefwisseling naar jou wordt doorgestuurd.

De bank van de overledene zal de rekeningen en kluizen blokkeren en enkel deblokkeren op vertoon van een akte of een attest van erfopvolging, opgemaakt door de notaris of het registratiekantoor. Als de overledene gehuwd was met een huwelijkscontract, een akte ‘schenking tussen echtgenoten’ heeft laten opmaken bij een notaris, een testament heeft opgesteld, of ‘handelingsonbekwame’ erfgenamen heeft (zoals bijvoorbeeld minderjarigen) zal hij wel verplicht naar de notaris moeten gaan met oog op het verkrijgen van een akte van erfopvolging. Dit document wordt opgemaakt indien er geen openstaande fiscale of sociale schulden zijn. Indien dit wel het geval is, zal de geblokkeerde rekening eerst gebruikt worden om aan deze specifieke schulden te voldoen.

In veel gevallen gaan banken jou echter extra financiële ademruimte gunnen door een deel van de geblokkeerde rekeningen te gebruiken om lopende kosten te vergoeden zoals begrafeniskosten, zorgkosten van het laatste jaar of kosten verbonden aan de laatste woonplaats van de overledene (bv. Hypothecaire kredieten, kosten voor het rusthuis, facturen…).

Onder bepaalde voorwaarden kan de langstlevende echtgenote of wettelijke samenwonende een voorschot krijgen van maximaal 5000 euro.

Bron: Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat