Ik ben kotbaas en mijn buitenlandse student-huurder is terug naar zijn thuisland vertrokken omwille van Corona. Wat nu?

2 juni 2020

Omwille van de coronacrisis keerden veel buitenlandse studenten terug naar hun thuisland. Velen zullen op het einde van de huurovereenkomst niet kunnen terugkomen naar België om het studentenverblijf leeg te halen. Verhuurders mogen daarom de studentenverblijven onder welbepaalde voorwaarden zelf ontruimen.

België is een aantrekkelijk land voor buitenlandse studenten die hier, in het kader van  een Erasmus of een ander uitwisselingsprogramma, een deel van hun studies of stage doen. Maar door de coronacrisis hebben buitenlandse studenten mogelijk abrupt een einde gemaakt aan hun verblijf. Velen zijn huiswaarts gekeerd voor het einde van hun huurovereenkomst. En terugkomen naar België om hun studentenkot te ontruimen zal door de coronamaatregelen lang niet voor iedere student mogelijk zijn…

Specifieke voorwaarden

Voor de verhuurder is het evenwel belangrijk dat alles ontruimd is wanneer het nieuwe academiejaar start. Als verhuurder mag je daarom de studentenverblijven zelf ontruimen. Maar om misbruik te vermijden, is deze mogelijkheid enkel van toepassing indien aan alle volgende voorwaarden is voldaan:

1. Het moet gaan om een studentenhuurovereenkomst. De huurder-bewoner moet dus een student zijn: iemand die ingeschreven is bij een instelling die voltijds onderwijs aanbiedt.

2. De student heeft zijn hoofdverblijfplaats niet in België;

3. De studentenhuurovereenkomst loopt ten laatste af op het einde van de civiele noodsituatie (dit is op 17 juli 2020).

Verplichting om de inboedel drie maanden te stockeren

Zit je als kotbaas zelf in een soortgelijke situatie? Dan moet je de volgende  regels naleven om de zaken in orde te brengen:

• Eerst en vooral pols je bij de buitenlandse student of die op het einde van het huurcontract het studentenverblijf zal ontruimen. Gebruik hiervoor een aangetekende zending of een e-mail met ontvangstbevestiging.

• Tegelijk kondig je aan dat je het studentenverblijf zal ontruimen na verloop van één maand vanaf het einde van de huurovereenkomst. Je vermeldt hierbij dat je de inboedel gedurende drie maanden zal stockeren.

De buitenlandse student kan binnen de termijn van drie maanden de inboedel terugkrijgen. Vraagt de student de inboedel niet tijdig terug, dan ben je als verhuurder vrij om over de inboedel te beschikken. Je kan de goederen bijvoorbeeld verder bewaren, weggeven of verkopen.

Voor de ontruiming van het studentenverblijf en voor de stockage van de inboedel kan je evenwel geen kosten aanrekenen aan de student.