Meer financiële ademruimte voor wie zijn woonkrediet niet meer kan betalen

14 september 2022

De energieprijzen swingen de pan uit. Sommige huishoudens kunnen door de stijgende prijsstijgingen hun hoofd niet meer boven water houden. Ze ondervinden moeite om hun woonkrediet af te betalen. Om hen door de energiecrisis te loodsen voorziet de financiële sector een mogelijkheid om een betalingsuitstel aan te vragen vanaf 1 oktober. De toekenning van een uitstel gaat wel gepaard met specifieke toekenningsvoorwaarden.

“Betalingsuitstel”?

Wie voldoet aan de toekenningsvoorwaarden (zie hieronder), komt in aanmerking voor een uitstel van betaling van zijn woonkrediet. Dat betekent dat je als kredietnemer gedurende 12 maanden geen aflossingen van kapitaal moet doen. De interesten blijf je wel betalen.  De bank verlengt de duurtijd van je krediet met 12 maanden. Je bank zal hiervoor geen dossierkosten aanrekenen.

Wanneer heb je recht op zo’n uitstel?

Niet iedereen komt in aanmerking om zo’n uitstel te krijgen. Dit zijn de voorwaarden om een aanvraag te mogen doen:

  • Je bent een woonkrediet aangegaan in België, dat je hoofdverblijfplaats is (op het moment van de aanvraag).
  • Op het moment van je aanvraag is je totaal vermogen op je zicht- en spaarrekening en in een beleggingsportefeuille bij de eigen of een andere bank kleiner dan 10.000 euro. Je pensioensparen wordt niet meegerekend.
  • Er was op datum van 1 maart 2022 geen betalingsachterstand geregistreerd in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP).
  • Je hebt een afbetalingsplan lopende of aangevraagd bij jouw energieleverancier.

De bank zal je documenten opvragen zoals het afbetalingsplan (of de aanvraag ervan) en een verklaring op eer.

Vanaf wanneer kan je je bank contacteren?

Febelfin, de federatie van de financiële sector, meldt dat particulieren vanaf 19 september hun bank mogen contacteren om te kijken of er aan de voorwaarden is voldaan. Voldoe je niet aan de voorwaarden, maar heb je toch moeite om je krediet af te betalen? Ook dan is het nuttig om je bank te contacteren. Samen kunnen jullie zoeken naar een gepaste oplossing.

Van 1 oktober 2022 tot en met 31 maart 2023 kan je een aanvraag tot uitstel van betaling indienen. Hou hierbij wel rekening met het feit dat je enkel een uitstel kan krijgen voor toekomstige aflossingen. Net daarom is het belangrijk om tijdig een aanvraag in te dienen. Febelfin spreekt van een verwerkingstermijn van tien werkdagen. Wil je bijvoorbeeld een uitstel voor de aflossing van de maand november, dan dien je je aanvraag ten laatste op 21 oktober in.

Kamp je met problemen om je woonkrediet af te betalen en wil je meer weten over de mogelijkheden? Ga naar www.febelfin.be voor meer informatie en neem contact op met je bank.

Bron: Fednot