Wat moet ik weten over de nieuwe huurwaarborglening?

17 december 2018

Voor woninghuurovereenkomsten die afgesloten worden vanaf 1 januari 2019 zijn er tal van nieuwe regels van toepassing. Een opvallende nieuwigheid is de verplichting om een huurwaarborg te vragen die in alle gevallen maximaal drie maanden huur bedraagt (in plaats van de twee maanden huur die tot 1 januari 2019 geldt). De verhoging van de waarborg moet de eigenaar van het pand meer zekerheid geven.

Drie maanden huurwaarborg betalen, is natuurlijk niet voor iedere huurder vanzelfsprekend. Niet iedereen heeft immers dezelfde financiële draagkracht. Daarom heeft de regelgever ook een maatregel uitgewerkt voor de woonbehoeftige huurders die moeilijkheden ondervinden op de private huurmarkt. Deze doelgroep, die afgebakend wordt volgens de inschrijvings- en toelatingsvoorwaarden voor bescheiden huur, zal onder bepaalde voorwaarden kunnen genieten van een huurwaarborglening. Deze lening, specifiek in het leven geroepen zodat woonbehoeftige huurders toch kunnen voldoen aan de betaling van de huurwaarborg, zal worden verleend door het Vlaams Woningfonds. Huurders die genieten van zo’n lening kunnen de lening terugbetalen in 24 maanden. Het al dan niet verkrijgen van de lening is niet onderworpen aan een maximale huurgrens, maar de hoogte van huurlening zelf is wel begrensd.

Cruciaal bij de huurwaarborglening, is dat de aanvraag snel en vlot afgehandeld kan worden zodat de betrokken aanvrager-huurder niet te lang in onzekerheid blijft over het al dan niet kunnen huren van een pand. De regelgeving voorziet daarom een behandeltermijn van twee weken. Bovendien kan een huurder vooraf een principiële toelating krijgen tot de huurwaarborglening, zodat hij of zij met meer zekerheid de zoektocht naar een pand kan beginnen.

Je kan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de huurwaarborglening hier bekijken.

Wens je meer informatie over de huurwaarborglening en de aanvraagprocedure?
Neem dan alvast een kijkje op www.vlaamswoningfonds.be/huurwaarborglening